5 tips om actief met aandachtspunten bezig te blijven

 

“Als ik hier ben heb ik altijd helder waar ik aandacht aan wil besteden, maar thuis raak ik dat steeds weer kwijt. Wat kan ik daaraan doen?” Deze vraag stelde een van mijn cliënten laatst. Ik snap precies wat ze bedoelt! Ons dagelijks leven vraagt veel van onze aandacht, en voor je het weet zit je weer in de voor jou vertrouwde routine. Daarmee zakken de dingen die je graag anders wilde doen naar de achtergrond. Daarom, in dit blog, 5 makkelijke en leuke tips om actief met aandachtspunten bezig te blijven! Plus antwoord op de vraag wat de afbeelding met het onderwerp te maken heeft…

 

Tip 1: De techniek staat voor niets

Iedereen van ons heeft apparaten in huis. Denk aan bijvoorbeeld je wekker, telefoon of computer. Naast alle andere functies die ze voor je hebben kun je ze ook prima inschakelen om je bewust te blijven van jouw aandachtspunten! Zo zijn er wekkers (en wekkerapps voor je smartphone) die een inspreek-functie hebben. Hierdoor kun jij je dag beginnen met de door jou ingesproken aandachtspunten. Zo heb je ze meteen weer paraat. Ook is het leuk om de screensaver van je computer als reminder te gebruiken: schrijf hier een tekst of zet er een symbolische afbeelding neer. Het kan helpen te rouleren met verschillende teksten en afbeeldingen, zodat je er alert op blijft. Ook je telefoonscherm kan eenzelfde functie dienen. Daarnaast kun je een alarm op je computer of telefoon instellen wanneer je bijvoorbeeld regelmatig bepaalde oefeningen wilt doen.

 

Tip 2: Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Soms is het lastig om te zien hoeveel kleine succesjes je al boekt ten aanzien van je aandachtspunten. Vaak kijken we alleen naar het einddoel of de grote stappen, of willen we alles tegelijk. Zo kun je langzaam je motivatie en focus verliezen. Tip 2 helpt hier goed bij en gaat zo:

  • Bepaal per maand met welk onderdeel van je aandachtspunten je bezig wilt zijn. Bij het doel ‘gezonder leven’ kun je je bijvoorbeeld de ene maand richten op beweging, de andere maand op voedingsmiddelen en de maand daarna op porties.
  • Iedere dag kijk je op een vast moment even terug: hoe ben ik vandaag met mijn subdoel bezig geweest?  Is er iets waar je tevreden over bent? Schrijf dit op een briefje en berg die ergens in op! Ben niet te streng: alles wat maar een beetje gelukt is verdient een plekje.
  • Aan het einde van de maand neem je de tijd om alle briefjes te bekijken. Zo zie je heel veel dingen terug die je anders vast vergeten zou zijn. Ook al is je einddoel mogelijk nog niet in zicht, je krijgt een reëeler beeld van de stappen die je al aan het zetten bent en waar jij jezelf eventueel nog beter kunt ondersteunen.  Wanneer je ontevreden bent over de behaalde resultaten kun je de doelstelling verfijnen door het bijvoorbeeld concreter te maken.
  • Stel, wanneer je tevreden bent, een nieuwe focus vast en ga weer op dezelfde voet verder.

 

Tip 3: Maak gebruik van je routine

Iedereen heeft wel zo zijn/haar activiteiten die iedere dag terugkomen. Denk bijvoorbeeld aan douchen, koken, tanden poetsen of een middagwandeling. Door vaste activiteiten te koppelen aan je aandachtspunten houd je ze beter in je vizier. Zo kun je het dagelijkse douchemoment gebruiken om je ademhalingsoefeningen te trainen, kun je bij het koken letten op een ontspannen houding, of je middagwandeling gebruiken om je mindfulnessoefeningen te doen. Het is niet zo dat het geen discipline meer vraagt, maar wanneer je op deze manier een van je standaardactiviteiten koppelt aan een bepaald voornemen heb je veel minder kans dat je het vergeet.

 

Tip 4: kies een symbool

Sommige plaatjes of voorwerpen lenen zich prima om symbool te staan voor jouw waardevolle aandachtspunten. Zo kan de mooie landschapsfoto aan je muur je gaan helpen herinneren aan jouw wens om wekelijks de natuur op te zoeken. Het schildpadje, wat je aan je sleutelhanger hangt, wil jou best helpen herinneren aan je wens om minder gestresst bezig te zijn met je angst om te laat te komen. En dan is daar ook mijn nijlpaard: ze siert mijn keukenmuur en lijkt geamuseerd of ten minste stoïcijns te reageren op de blaadjes op haar kop. Iedere dag herinnert ze mij zo aan mijn aandachtspunt om niet te gespannen te reageren wanneer dingen niet helemaal lopen zoals ik wil.

Tip 5: Maak een vision board

Een vision board is een visueel hulpmiddel om focus te bepalen en te houden. Je kunt een vision board maken met de dingen die jij belangrijk vindt in je leven, de dingen waar je aandacht aan wilt besteden of de concrete doelen die je voor ogen hebt. Hang je vision board op een plek waar je vaak komt en kijk er regelmatig even naar. Canva biedt bijvoorbeeld handige sjablonen om aan de slag te kunnen met een digitaal gemaakt bord. (Gebruik hier wel de zoekterm ‘moodboard’.) Uiteraard kun je ook zelf gaan knippen en plakken. Deze site geeft naar mijn idee handige uitleg over hoe je dit kunt doen.

 

Onder andere in de leefstijltrajecten besteed ik veel aandacht aan dit soort ondersteunende trucjes. Meer weten over de trajecten van Praktijk Cambio? Kijk dan op de website!

 

 

Recommended Posts
wat een woord vervangen al niet kan doeneenzaam, en dan? in 8 weken op weg naar verandering