Ik wil je in deze oefening graag kennis laten maken met 3 niveaus van bewustzijn. Je zou het kunnen zien als de drie werelden, waarin wij ons dagelijks bevinden.
Je kunt de drie werelden zien als drie lagen van bewustzijn. De derde wereld wordt sterk gefilterd door de tweede laag, die van ons verstand. Naarmate we ouder worden wordt de derde wereld steeds meer door ons verstand overschaduwd.
Daar waar de derde wereld zich vooral in het ‘nu’ afspeelt, gaat het in de tweede wereld vooral over verleden of toekomst: iets wat had kunnen zijn, of geweest zou moeten zijn, of iets wat zou kunnen gebeuren of zou moeten gebeuren..
Oefening
Om een beeld te krijgen van de effecten hiervan wil ik je vragen om de volgende oefening te doen:
Gedachten over het verleden
Hopelijk denk je ook regelmatig terug aan die fantastische vakantie of dat mooie concert. Maar meestal raken onze gedachten over gebeurtenissen in het verleden snel gefocust op dingen die we liever anders hadden gezien: hoe het toch kon, dat ik mijn portemonnee vergat op dat marktje, of hoe jammer het was dat ik de laatste trein moest halen en daardoor niet het hele concert kon zien…
Als je goed kijkt zie je dat onze gedachten over dingen die in het verleden spelen meestal gekoppeld zijn aan negatieve emoties: boosheid, ongeduld, frustratie, woede, schuldgevoel, spijt….een spectrum aan negatieve emoties over iets wat al gebeurd is, maar waarvan we gewild hadden dat het anders was gegaan, of waarbij we ons afvragen hoe het had kunnen zijn.
Dingen die we niet kunnen veranderen omdat het al gebeurd is, en we besteden zoveel van onze tijd aan hierover nadenken…Kijk maar eens of je dat terugziet in jouw kolommen.
Bedenk daarmee hoeveel tijd en energie jij verloren laat gaan, omdat het opgaat aan denken aan dingen die je niet meer kunt veranderen.
Gedachten over de toekomst
In de tweede wereld hebben we ook veel gedachten over dingen die zich in de toekomst afspelen. Dingen die nog niet gebeurd zijn, of misschien wel helemaal nooit gaan gebeuren… Bij deze gedachten horen vaak gevoelens als angst, ongerustheid, bezorgdheid, paniek, twijfel, onzekerheid, gebrek aan zelfvertrouwen of gebrek aan vertrouwen in anderen.
Zie je dat in jouw tweede kolom terug? Sta eens stil bij hoeveel tijd jij steekt in het nadenken over dingen die zich in de toekomst afspelen. Dat tentamen binnenkort, een feestje waar misschien iemand komt die je leuk vindt, een presentatie op je werk. Hoeveel tijd heb je bijvoorbeeld afgelopen week besteed aan nadenken over dingen, die uiteindelijk helemaal niet gebeurd zijn? Hoeveel van jouw tijd en energie gaan daar verloren?Â
Beleven in het hier en nu
Veel van wat ik mensen probeer te leren gaat over het steeds weer terugleiden van je bewustzijn naar het hier en nu. In het heden beleven we namelijk meestal heel andere emoties. Hier bevinden zich plezier, energie, liefde, connectie, aandacht, vertrouwen… Zelfs het in het hier en nu beleven van -in principe onprettige- emoties als verdriet en angst, wordt over het algemeen als prettig ervaren, omdat je in het hier en nu connectie ervaart met jezelf, anderen en de dingen om je heen.
Kinderen hebben innerlijke dialogen die komen en gaan. Ze zijn boos en laten weer los. Ze moeten huilen omdat ze zichzelf bezeerd hebben, om daarna weer verder te spelen. Zij kennen nog geen oordelen over hun gedachten en emoties.
Als we ouder worden gaan de langspeelplaat van het verleden en de gedachten over de toekomst echter steeds meer domineren.Â
Dit laat de boel vastlopen. Aangezien we ten aanzien van verleden en toekomst vooral een negatieve focus hebben raken we verstrikt in negativiteit.
Opdracht
Sta de rest van de dag eens stil bij de hoeveelheid energie die voor jou verloren gaat, al die momenten dat jij, in gedachten verzonken, bezig bent met dingen waar je geen invloed (meer) op hebt (omdat ze zich in het verleden of in de toekomst afspelen) en waar je negatieve emoties door ervaart.
Succes!