Uitdagingen voor de vakantiemodus

Uitdaging 2: omgaan met negatieve gedachten

Naar aanleiding van een aantal heerlijke vakantiemodus dagen, vandaag een oefening over omgaan met negatieve gedachten over de toekomst. Want tja, dat doet mijn verstand dus graag. Juist als ik besluit het even rustig aan te willen doen en het ook daadwerkelijk lukt om de boel te laten waaien, gaat mijn verstand op zoek naar de risico’s die hieraan verbonden kunnen zijn.
Een greep uit de gedachten die de afgelopen dagen voorbij kwamen:
– “Straks heb je helemaal geen zin meer om het schrijven op te pakken.” (Omdat ik hier een paar dagen niks aan gedaan heb.)
– “Straks blijf je hangen in de avonden lanterfanteren, dan red je het niet meer met je werk.” (Omdat ik vaak avonden besteed mijn eigen praktijk en nu wat vaker op de racefiets zit, of in de tuin met een boek en op de bank voor een lekker serietje.)
– “Als je wil uitbreiden met je praktijk moet je focus houden en zichtbaar blijven.” (Omdat ik niet actief bezig ben geweest met een aantal ontwikkelplannen en weinig op social media heb gedaan.)
Maar ook:
– “Straks word je steeds slordiger met tandenpoetsen en krijgen ze gaatjes.”( Omdat ik een paar keer heb toegestaan dat mijn kinderen zelf even de tandenborstel eroverheen haalden.)
– “Straks willen ze dat het iedere dag feest is.” (Omdat ze vanochtend even tv mochten kijken, terwijl het geen weekend meer is.)
– “Straks wíllen vrienden niet eens meer met je afspreken.” (Omdat ik deze weken weinig tot niks afspreek met anderen.)
Kortom: ze is er maar druk mee, mijn verstand!
Met regelmaat bezorgd ze me zo gevoelens als onzekerheid, angst en twijfel en voel ik me, als ik me door haar laat leiden, onrustig en ontevreden.
Daarom ga ik vandaag deze oefening doen:

Geef je gedachten een raar stemmetje.

Zo gaat het in zijn werk:
– Als eerste is het van belang dat je je bewust probeert te worden van bezorgde gedachten over de toekomst;
– Zodra je ze opmerkt kun je overstappen op de oefening;
– Je gaat bewust door met denken wat je denkt, maar verandert hierbij de stem van deze gedachten;
– Je kiest een stem die eigenlijk niet past bij de strenge, bezorgde of akelige gedachten;
– Je kunt spelen met de toon en met het accent van de stem, maar je kunt de gedachten bijvoorbeeld ook in liedjesvorm voorbij laten komen.
Gek en idioot? Jazeker. Effectief? Enorm!
Ter inspiratie: ik kan zelf erg goed uit de voeten met de figuren van de Fabeltjeskrant
Mijn angstige gedachten geef ik graag het piepstemmetje van Truus de Mier mee (uiteraard inclusief ‘tuuttuuttuuttuut’). Strenge gedachten doen het goed op Juffrouw Ooievaar, zeurderige gedachten op Momfer de Mol.
Daarnaast heb je de Bevers met hun heerlijke Rotterdamse accent. En natuurlijk Meneer de Uil zelf, met dat nasale stemgeluid. (Die doe ik ook vaak in de beschrijvende zin: “Kijk, daar gaat ze weer, lieve kijkbuiskinderen, de tandjes worden alwéér niet goed gepoetst, als dat maar goed gaat…”)
Eindeloze mogelijkheden…
Ga je het proberen en laat je me weten hoe deze oefening in omgaan met negatieve gedachten je bevalt?
En nu: snel terug naar de vakantiemodus, Hatsekidee!
Recommended Posts
oefening in afsluiten voor de energie van de andergedrag bij seksueel geweld